بسمه تعالی
با سلام و صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندان پاک و مطهرشان و آرزوی توفیق و سربلندی برای مردم ایران اسلامی .اشاره ای اجمالی به برخی مشکلات شهری خرم دره که نیازمند واکاوی و رسیدگی هستند .
سالیان مدیدی است که ۳۲ متری امیرکبیر شمالی به جهت عدم همکاری برخی مالکین راکد مانده و این در حالیست که اکثریت همشهریان گرامی در همان آغاز طرح ، همکاری لازم را نموده و از خانه و کاشه ی خود که عمری خاطره از آن داشتند رها و به امید آبادانی شهرشان نقل مکان کرده و سختی ساخت و ساز را بر راحتی و رفاه همشهریان ترجیح دادند . حال بعد از گذشت چند دهه این طرح به سرانجام نرسیده و هر سال شاهد وعده وعید مسئولین در این زمینه هستیم ، لذا پیشنهاد می شود به جهت این که این خیابان در حال حاضر آن کارایی لازم را نخواهد داشت و به جهت نزدیکی به تقاطع قائم (عج) و ایجاد مشکلات دیگر از خیرش بگذریم و به عوض آن در میدان توحید ساحل غربی رودخانه را تا بلوار جانبازان با پهنا و عرض مناسب که جوابگوی حداقل صد سال آینده را داشته باشد خیابانی شکیل و زیبا احداث نماییم تا چهره این منطقه و کل شهر دگرگون شود و ایجاد این طرح می تواند گره گشای خیلی از مشکلات از جمله توسعه ی تاکسی رانی و رونق بازکار شود .
معضل دوم در شهر ما که متاسفانه در سالهای گذشته به صورت غیر کارشناسی شده بر این شهر حاکم گردیده ، وجود و حضور حداقل ۸ اداره در ساختمان ادارات جنب شهرداری است که اصلی ترین مسبب رکود تاکسی رانی و عدم گسترش و توسعه بازار و کسب و کاررا در دیگر محلات و خیابان ها ، باعث شده و فکری اشتباه بوده و لذا می طلبد که فرمانداری محترم و شورای معزز در اسرع زمان به این بی عدالتی پایان داده و قدم هایی درخور این شهر بردارند .چون این ادارات آنگونه که من شنیدم بیش از ۵۰۰ هزار تومان در ماه کرایه می پردازند در حالیکه در خیابان های مرکزی و شمالی شهر می توان با کمترین قیمت و حتی این طرح می تواند خیرینی داشته باشد که بخاطر توسعه شهر و بازار حتی به رایگان و یا هدیه ی ساختمان به این ادارات اجرایی گردد . البته من به تازگی در خیابان شهید خاکی ساختمان دانشگاه کار را دیدم که خالی و بلااستفاده باقی مانده که می تواند به یکی از ادارات داده شود بنده قول می دهم که به کمک خیرین و اهالی هر محل می توان یک اداره را در محلات آنها مسقر کرد .
بنده در نگاهی اجمالی که به مشکلات شهرم دارم در همه ی آنها عدم رونق خیابان ها و راه های مواصلاتی را دخیل می دانم و به درازا کشیده شدن این طرح ها در سالهای گذشته باعث عقب ماندگی شهر برای حداقل ۵۰ سال را باعث شده است و جای تاسف است که برخی همشهریان در مقابل این طرح ها با غفلت ایستادگی می کنند به طور مثال همین خیابان جنب فنی حرفه ای سمیه دختران می توانست توسعه یابد و به ۳۲ متری امام رضا (ع) وصل و مدارس در حال ساخت در کنار این خیابان را و مردم ساکن در این محلات را از در به دری نجات دهد و تاکسی رانی هم به راحتی با عبور از این خیابان به انتهای خیابان های طالقانی و هفده شهریور ، دسترسی داشته باشد و مسیر کمیته ی امداد امام خمینی (ره) و ادارهی جهاد کشاورزی نیز دارای مسیر تاکسی رانی شود .چون هم اکنون یکی از دلایل عدم توسعه خیابان امام در ضلع غربی نبود تاکسی و وسیله نقلیه عمومی می باشد و پروژه بلوار امام رضا (ع) هم به جهت دوری مسافت از بافت شهری سالیان مدیدی وقت لازم دارد که به محدوه شهر بپیوند که البته طرحی در حال حاضر اشتباه بود هرچند برای ۵۰ سال آینده می تواند خوب باشد که البته با وجود وسایل نقلیه ی عمومی می توان در تسریع آبادانی این مناطق سرعت عمل داد ، چراکه مردم همواره در لحظه اول ساخت و ساز به وجود اماکن و وسیله نقلیه عمومی می اندیشند .
مشکل حاد دیگری که هم اکنون گریبان گیر این شهر می باشد اینست که هنگامیکه به میادین اصلی شهر می رسیم هیچ گونه علائم و تابلوهای مسیر یاب زمینی دیده نمی شود هم اکنون اصلی ترین تقاطع شهراز این نعمت بی بهره است و یا هنگامیکه پل جنب رودخانه مسجد جامع را رد می کنید از پیدا کردن میسر البته برای مسافران و گردشگران عاجز خواهید بود و یا در میدان آزادی همینطور از پیدا کردن خیابان ها و تپه جهانی خالصه وحمام تاریخی یان یان و باغات زیبای چنامور و دره آخوند و داسداران و کوچه باغ های شگفت انگیز محمود آباد و خرمنلو و روستای زیبا و دیدنی رحمت آباد و جاده گردشگری حیرت انگیزسوکهریز و روستای زیبای فلج ، عاجز خواهید بود . همچنین چه خوب می شد که تابلوهایی جهت راهنمای مسیر جاده خدابنده و فنوش آباد که البته در گذشته بصورت نازیبا و کوچک نصب بود که برداشته شد کار شود . لذا عاجزانه خواهشمندیم که شهرداری و شورای گرامی هرچه سریع تر به این معظل خاتمه دهند .
مشکل دیگر از بین ده ها طرح راکد می توان اشاره ای به ساختمان در حال ساخت فروشگاه مینو کرد که چند سالی است به بیماری دیگر طرح های در حال رکود پیوسته که تسریع در ساخت آن می تواند به آبادانی و شکوه و عظمت بر باد رفته شرکت صنعتی مینو ، گل سرسبد شرکت های استان منجر شود که البته مشکلات بوجود آمده توسط زمین اراضی و شهرداری برای این شرکت در این محدوه قابل گذشت نخواهد بود چراکه شرکت مینو همکاری های لازم در توسعه خیابان مینو را موجب شده و در ثانی این فروشگاه می تواند به کلاس و ابهت شهر بیفزاید البته در کنار یک تابلوی زیبا که نشان از وجود این کارخانه با عظمت همچون گذشته را به جلوه و دید مسافران و گردشگران در بیاورد .
مشکل دیگر در شهر ما اینست که متاسفانه شهرداری در سنوات گذشته بی دلیل پارک جنگلی را در کنار دیگر ادوات شهرداری مانند وسایط سنگین را به یغما برد و هم اکنون شاهدیم که وسایل بازی کودکان در کنار ساختمان دادگستری دارند خاک می خورند که متاسفانه ندیدیم و نشنیدیم که کسی پیگیر این مسئله باشد که به کدامین گناه پارک جنگلی به تاراج رفت . حال می طلبد که حداقل در تسطیح این پارک با شن ریزی داخلی وبا نظم و نظام دادن به درخت ها ( که وچود درخت گردو در پارک به جهت حضور کودکان بازیگوش در فصل رسیدن گردو ها مشکل ساز هست ) حداقل یک بوستان زیبا همچون پارک های سایر شهرهای بزرگ که محلی برای استراحت مردم است ما هم شاهد این باشیم که ۶۰ هزار نفر ساکن این شهر هم چیزی برای نیل به افتخارات خود داشته باشند که البته هم اکنون حضور شهدای عزیز می طلبد که هرچه سریع تر این مشکل حل و به زیبایی شهرمان افزوده گردد بنده شاهد بوده ام که مسافران در این پارک دربه در دنبال سرویس بهداشتی بوده اند و متاسفانه تنها سود حضور آنها اینست که بیشتر از کاستی ها و نبود امکانات درخور شان شهروندان را شاهدند و مسائل دیگر که جای گفتنشان نیست .
کوچه های شهرمان نیز وضعیت خوبی ندارند و طرح فاضلاب هم که حرکتی لاک پشتی دارد تا بیاید تمام شود باید دوباره کنده کاری شود چون جوابگو نخواهد بود و تمسخر مهندسین حاضر و ناظر شهرمان را به دنبال خواهد داشت چراکه دانستند ولی لب به سخن نیاورند . به مهندسی که در حال کار در این طرح بود عرض کردم آقا وجدانتان قبول می کند این خیانت را ؟ گفت : دستور اینست و ماهم کار خودمان را می کنیم .!!!! . نمی دانم یادتان هست که پروژه سالن فرهنگ سرای امام خمینی را که سوژه نمایندگان وقت بود !!!!چند سال به درازا کشید تا به انتها برسد باید عرض کنم که مشکلات این شهر ریشه در گذشته دارد آمدند کارهایی برای ما کردند که امروز می بینیم اشتباه بود حساب کنید اگر شهرگ قدس با یک خیابان اصلی به جاده ترانزیت وصل می شد چه محشری می شد و دیگر طرح ها که همگی ریشه در خمودگی و دلسردی مردم و مسئولین دارند و متاسفانه مردم شهر ما به این مسائل از سالیان دراز عادت داده شده اند که به کم حجم ترین و کوچک ترین و بی آینده ترین طرح ها رضایت داده اند چراکه کاربلد ها در امور دخالت ندارند و در مقابل این بی مسئولیتی ها سکوت کرده و می کنند .
سخن و مطلب زیادست و امکان این که نتوانسته باشم به همه امور اشاره کنم عذر خواهی می کنم ولی در پایان کلید وار برخی امور و کارهای بر زمین مانده را برای روشنی اذهان مسئولین محترم و مردم عزیز مرقوم می نمایم شاید تلنگری باشد برای حرکت و خیز بسوی سازندگی :
فراخوان شرکت های بزرگ صنعتی دوست دار محیط زیست به شهرک صنعتی – اجرای طرح جامع و تفصیلی شهر- مشخص نمودن وضعیت طرح راکد مانده شهرک اصناف بالای کمربندی – دوبانده کردن و گسترش ارتفاع پل جاده کمر بندی سید جمال الدین – آبرو بخشیدن به عوارضی با ایجاد تاکسی تلفنی و فروشگاه در این منطقه – تسریع در تکمیل پل های در حال ساخت – ایجاد شانه خاکی در جاده سوکهریز که هم اکنون به جهت نبود شانه خاکی آسفالت در حال تخریب است – توسعه راه رحمت آباد – بازگشایی هرچه سریع تر خیابان تپه خالصه به خیابان شریعتی و کشاورز – دقت در ساخت و سازهای سی ان جی ها که هم در شهید خاکی همواره در بارندگی ها به جهت چکه ی آب ، ایجاد مشکل برق گرفتگی و آتش سوزی و انفجار را در پی خواهد داشت .
– توسعه و تکمیل منطقه گردشگری خلیفه لو و آبادانی این منطقه بکر و دیدنی – جلوگیری از تخریب این منطقه به وسیله معدن کاران گرانیت که هیچ نفع و سودی برای شهر چز تخریب محیط زیست و جاده های شهر ، نداشته و ندارد و دخیل کردن اداره محیط زیست در این زمینه –اتصال شهرک قلعه حسینه با احداث جاده ای آبرومندانه به محدوه شهری و سرعت عمل دادن به میدان در حال احداث در جنب پمپ بنزین – نصب تابلویی آبرومندانه و مناسب همچون گذشته در ورودی شرقی شهردر جاده ترانزیت – توسعه و الحاق ایستگاه راه آهن به طریق اولی به محدوه شهر و از حصار در آوردن این مرکز مهم – نجات محدوده شهر از سمت شرق و اثبات زمین های خرم دره در محدوده شهری که به ناحق پایمال شده است – توسعه و رفع مشکل فاز ۳ شهرک گلدشت – آسفالت و توسعه خیابان پروفسور نوحی و حتی اتصال آن به صورت مستقیم به خیابان ترانزیت – حل مشکل پارک ابریشم که به طرح های یخ زده پیوسته است . احداث یک شهر بازی ، سزاوار شهروندان – تسریع در جابجایی مسجد سید شهدا (ع) که بحمد الهی مشکل از سوی مجلس محترم حل شده است – پارک ممنوع نمودن یک طرف خیابان های کم عرض مانند خیابان شهید مقدم جنب مسجد رسول الله (ص) یا خیابان شهید رجایی که همواره مشکل ساز هستند و تردد در این خیابان به سهولت انجام نمی شود-
سرعت عمل در زمینه ساخت جایگاه پارک کامیون ها با احداث یک پارکینگ آبرومندانه – عدم ارائه ساخت پروانه در خیابان های اصلی به بازاریانی که در طبقه ی هم کف به ایجاد پارکینک وسایل نقلیه نمی اندیشند – اتصال خیابان های داخلی شهر به همدیگر مانند چمران به طالقانی –ارائه ساخت پروانه های رایگان به بافت های فرسوده شهر برای جذب جوانان و ماندگاری آنها دراین محلات که هزینه گاز و آب وبرق ندارد. شروع ساخت یک سرویس بهداشتی مناسب درمقابل ساختمان شهرداری سابق که می تواند بهترین نقطه باشد چراکه آنجا زمین راکد جنب دیواره ها زیاد است .
مسئله مهمی که همواره بنده در شهر شاهد بودم اینست که طرح هایی که می توانست حتی یک روزه و دوسه روزه انجام گیرد به هفته ، درازا می کشد که خوبیت ندارد کاری که شروع شده با این اهمال کاری ها مزیت و نشاطش را از دست بدهد .
درپایان آرزو داشته و دارم که خیابان شهید بهشتی به گونه ای برنامه ریزی شود که در در سالهای آینده به صورت مستقیم طی مسیر نماید که این امر نمی تواند جز با برنامه ریزی امروز و دادن نقشه برای سالهای آتی صورت گیرد .موقعی که از خیابان ۱۷ شهریور ابهر گذری داشتم دیدم که شهرداری این شهر چنین نقشه ای را برای ادامه خیابان اصلی شان و عقب نشینی های لازم را از امروز بلکه از سالهای گذشته شروع کرده اند که می طلبد در شهر ما هم برنامه ها حداقل بالای ۵۰ سال عمر داشته باشند .
آرزوی دیگرم اینست که دولت به این کنده کاری ها درخیابان ها پایان دهد وخیابان های شهر ها ی آینده را به قدری عریض نماید که حداقل بتوان کانال هایی را برای عبور آب و برق و فاضلاب و مخابرات و غبره داشته باشد و این همه هزینه گزاف از بیت المال و جیب مردم نپردازد .
مسئله دیگری که نظرم را جلب کرد این است که در ضلع شمالی مسجد جامع شاهد رنگ ریزی و تقسیم اراضی هستیم نمی دانم مسئله چیست ولی این مسجد باید دارای یک حیاط بزرگ برای آینده باشد و اگر در این زمینه معتمدین و هیئت امنای و شورای گرامی وارد نشوند و زمین مذکور را برای مسجد خریداری نکنند در آینده حسرت و پشمانی در پی خواهد داشت در ضمن شهر ما می طلبد که دارای مصلی نماز جمعه باشد که باید اقداماتی در این مورد صورت گیرد .
در پایان تشکر و قدر دانی می کنیم از کارهای صورت گرفته در این مدت به توسط شهرداری و شورای محترم که بحق سزاوار این شهر بوده و راکد مانده بود هرچند که در دوره گذشته پول و هزینه ی میلیاردی و بدهی ها ماندگار شد ولی کاری صورت نگرفت که بنظرم آنها هم جزئی از اختلاس های صورت گرفته در سنوات قبل بود که باید پیگیری می شد .ممنون و سپاسگزارم